תדר הראסטה » סיפורם של ה"בריה" – העבדים של יהודי אתיופיה.
תמונת שער של מגזין "7 ימים" משנת 2002 שחשף  לראשונה את סיפורם של הבריה העבדים של יהודי אתיופיה .
 זה הסוד הכאוב של עליית יהודי אתיופיה .
במטוסים האחרונים של מבצע שלמה, הועלו ארצה אלפים מעבדיהם של משפחות "ביתא ישראל ".
באתיופיה קראו להם בריה ( עבדים ). הם היו בני שבטים מגבול סודאן שהופרדו ממשפחותיהם ,גויירו וחיו כיהודים ,אבל תפקידם היה לשרת ,וההפרדה בינם לבין משפחותיהם "המאמצות "נשמרה במשך דורות .
גם היום בישראל ,הגזענות הפנימית נמשכת .חיילים ממוצא אתיופי סירבו לקבל את מרותו של מפקד מבני הברייה ,ואפילו המשפחות הנאורות ביותר מסתייגות בתוקף מנישואין מעורבים .
 במסגרת אתר האגודה הישראלית לידידות עם יהודי אתיופיה  יש לי שני מדורים קבועים .אחד מהם הוא סיפור קומיקס בהמשכים על המלכה יהודיתמהמאה התשיעית לספירה .
השני הוא מדור בשם "הכה את המומחה " שבו אני עונה לשאלות של קוראים ומתעניינים על תולדות יהודי אתיופיה ותרבותם. התשובות לשאלות אלו יועלו גם כאן
: .

והנה שאלה נוספת שהוצגה למדור : .
ארז שואל : מהו שבט העבדים שעלה יחד עם יהודי אתיופיה , מה המגבלות ההלכתיות והדתיות שחלים על יוצאי השבט . נא הפנה אותי למקורות ולספרות.
תשובה:

ארז היקר :הנושא ששאלת עליו הוא הנושא השנוי ביותר במחלוקת והסודי ביותר הקשור ליהודי אתיופיה . רק בשנים האחרונות דלפו לתקשורת פרטים על נושא זה בכתבה גדולה של עמיתתי העיתונאית נטשה מוזגוביה ..ועד עצם היום הזה קשה למצוא מידע בנושא ספציפי זה .
אז הנה לראשונה במקום כלשהו ברשת הישראלית  ,הפרטים המלאים על ה"בריה"  העבדים של יהודי אתיופיה :
יהודי אתיופיה אנשי "ביתא ישראל " נהגו להחזיק בבתיהם עבדים כפי שהיה מקובל גם אצל שכניהם הלא יהודים וכנראה בהשפעתם .

עבדים אלו נרכשו ככל הנראה בתקופות קדומות בשוק עבדים ועברו גיור והם וצאצאיהם עבדו בבתים ובשדות עבור המשפחות היהודיות שקנו אותם.
עבדים אלו קיבלו את הכינוי "בריה" ( עבדים ) בעוד שהביתא ישראל כינו את עצמם "צ'אוה " ( בעלי העבדים ) על מנת להבדיל בינם .

מיהם הבריה ?

הבריה נחשבו כבניו של חם בנו של נוח שנגזר עליו להיות עבד לאחיו מאחר שחשף את ערוותו של נוח בעת שזה שכב שיכור לאחר המבול.
הם שחורים בעלי שער מקורזל ושיניים לבנות והם כהים בעורם יותר מהביתא ישראל.
הם עצמם אינם זוכרים את מוצאם בניגוד מוחלט לאנשי הביתא ישראל שכל אחד מהם אמור לדעת את מוצאו שבע דורות אחורה.
שבט הבריה (או "נאדה ") הוא שבט "כושייתי"  שעורו שחור בהרבה מזה של אנשי ה"ביתא ישראל " שהם בני קבוצה אתנית שונה ששוכן באיזור בדרום סודן ליד נהר עטברה.  ובאתיופיה ובדרום מערב אריתריאה באיזור שקרוב לגבולות שבין שתי המדינות האלה.. כיום מונים בני שבט זה כ-30 אלף איש. רובם גרים בכפרים קטנים ומתפרנסים בעיקר מחקלאות . רובם אולצו להתאסלם בסוף המאה ה19 השבט שייך לקבוצת העמים הסודאניים שנמכרו לעבדות על ידי עמים אחרים ובידי סוחרי עבדים מוסלמים לנוצרים למוסלמים וגם ליהודים..שם השבט הפך ככל הנראה לכינוי לעבדים באופן כללי בשפה האתיופית מאחר שכה רבים ממנו נמכרו לעבדות .
כאמור "הבריה " עברו טקסים שונים שמטרתם הייתה להפכם ליהודים אלו כללו מילה ומתן שם חדש לגברים לרוב אחד משמות מיוחדים לבריה בלבד שציינו בדרך זאת או אחרת את עבדותם..באתיופיה קיבלו הבריה של הביתא ישראל " את השם "בריה פלאשה" על מנת להבדיל בינם ובין הבריה של הנוצרים שהיו בעלי מעמד דומה ומקביל של עבדים אבל בעלי דת נוצרית .
.( אפשר להשוות זאת אגב לשבטי בדוים בארץ שבמשך דורות חיו עימם קבוצות של עבדים שהובאו מאיזורים באפריקה ומצב העבדים אצלם הקביל ומקביל לזה של הבריה באתיופיה וחלק מהם אף נושא את המילה "עבד " כשם משפחה ) .

חוקי הבריה

לבריה היה אסור כעת לשאת לאישה מישהי שלא הייתה מהעבדים של הביתה ישראל דהיינו הבריה האחרים .וזה אמר שאסור היה עליהם להינשא ל"בריה " של הנוצרים ,או של המוסלמים . .
אך מבחינת הקהילה של" הביתא ישראל "מהותם האתנית לא השתנתה והם לא נחשבו ליהודים מלאים "אמיתיים " ובמהותם הפנימית נשארו "בריה " ו"עורם לא השתנה .
לגבי המגבלות הלכתיות והדתיות שחלו על הבריה: המגבלה הבסיסית הייתה שנאסר עליהם להינשא לביתא ישראל ה"צ'ואה" ( וכאמור גם לבריה של בני דתות אחרות ) . . וגם ילדיהם של הבריה נחשבו כעבדים במשפחה שהחזיקה אותם.
,וכך היו אדונים רבים מ"הביתא ישראל" שהחזיקו שפחות בארה בתיהם לצרכים מיניים בלבד. וידועים גם מקרים הפוכים של גבירות שהחזיקו עבדי בריה בבתיהן  לצרכים מיניים .
היה מקובל שאדונם של הבריה יביא מהם צאצאים אם כי אלו לא נחשבו בשום אופן כיורשים שווי זכויות היו כללים נוקשים ביותר ששימרו את ההבחנה בינם ובין הביתא ישראל :
אחוז קטן של דם "בריה" בדמו של אדם היה הופך אותו אוטומאטית ל" בריה מלא " ורק לאחר כמה דורות או דורות רבים יכול היה "הכתם " להתנקות מספיק כדי שאדם ממוצא "בריה " יוכל לשאת מישהי מהביתא ישראל וגם זה רק מהמעמדות הנמוכים יותר.
היו גם כללים ברורים מאוד באשר לכניסתם לבתי כנסת שאליהם הייתה להם רק כניסה מוגבלת ורק לאיזורים מוגדרים במיוחד עבורם. הכללים בעניין זה בכל אופן השתנו מאיזור לאזור באתיופיה . וכך היו איזורים שהקפידו במיוחד ובהם לא הייתה לבריה כל כניסה לבתי הכנסת והם יכלו להתפלל בחצרותיהם  בלבד.  אבל זה לא היה מקובל ברוב המקומות .
כן היו כללים בעניינם בענייני שחיטה לאנשים מהביתא ישראל אסור היה לאכול חיה שנשחטה בידי בריה גם אם זה בוצע לפי כל הכללים החמורים ביותר של כשרות .מצד שני לבריה היה מותר לאכול חיה שנשחטה בידי מישהו מ"צ'אוה ".

היו כללים נוקשים גם לגבי קבורת הבריה ,אם כי אלו שוב השתנו מאיזור לאיזור . היו מקומות שבהם הבריה יכול היה להיקבר רק מחוץ לבית הקברות היהודי והיו מקומות ששם יכול היה בריה להיקבר בבית  הקברות היהודי ביחד עם הצ'אוה ללא כל הפליה במוות .

העבדים במדינת ישראל

חלק מהם עלו לישראל ממש במטוסים האחרונים מאתיופיה וזאת מבלי שהרשויות יבצעו כל הבחנה בינם ובין הביתא ישראל ( ומן הסתם רוב הישראלים שטיפלו בביתא ישראל אף לא היו מודעים כלל לעניין מאחר שהביתא ישראל " שמרו עליו בסוד ) .
בתוך קהילת הביתא ישראל בכל אופן הגבולות בין הקבוצות נשמרו בקפדנות גם בארץ . היו משפחות שציפו מהבריה שלהם מאתיופיה ימשיכו לחיות איתם ולשרת אותם גם בישראל ואכן היו כמה בודדים מבין אלפי הבריה שעלו לארץ בעיקר המבוגרים יותר שנשארו להתגורר בבתי אדוניהם לשעבר גם אלו  שקיבלו את עצמאותם בתעודת הזהות כחולה.
נישואין בינהם ובין הצ'אוה נאסרו גם בארץ .וידועים מקרים שבהם חיילים מהביתא ישראל סירבו לקבל פקודות מחיילים בכירים יותר ממוצא הבריה .
כל פרשיית הברה שנשמרה בסוד בקרב בני העדה האתיופית והייתה ידועה רק לחוקרים בודדים כמו חוקרת הפולקלור הגר סלומון,האנתרופולוגית שלווה וייל ומלכה שבתאי נחשפה לבסוף ב בכתבה גדולה ב7 ימים של 1.11.2002 של נטשה מוזגוביה ודני אדינו אבבה בשם "האתיופים קוראים להם שחורים " . פירסום הכתבה גרם לסערה גדולה בקהילה אתיופית .ובין השאר הושמעו טענות שונות שמן הראוי היה להמשיך לשמור את הפרשה בסוד על מנת שהקהילה האתיופית לא תיפגע.
אך אין לשמור בסוד על דברים מאוסים מסוג זה וחשיפה של מוגלה רק יכולה לתרום להבראה של גוף בריא שסובל ממנה .
בישראל שבה החברה הישראלית אינה מפלה בין אתיופי ואתיופי גבולות אלו נפרצים יותר ויותר ויש לקוות שכבר בעתיד הלא רחוק יפרצו לחלוטין ושוב לא תהיה הבחנה בין הביתא ישראל והבריה. והם כולם יחשבו רק לדבר אחד ויחיד ליהודים-ישראלים .מה שהיה מקובל וטבעי באתיופיה אינו דבר ומקובל ואינו טבעי בחברה שלנו שדוחה ובצדק מכל וכל את כל רעיון העבדות והאפשרות שאדם ישאר עבד בגלל מוצאו .

 

נלקח מהאתר –המולטי יקום של אלי אשד .

chattel d7a2d795d79cd79ed799-2 images

הכירו את ד״ר רגאיי

שם מלא? דוקטור רוטס רגאיי שם במה? ד״ר רגאיי מאיפה במקור(עיר)? נס ציונה מה הסגנון מוסיקה שלך? רוטס רגאיי, דאב, ראב א דאב. באיזה גיל

ידית אחיזה למיני שרינק לפלף

ידית אחיזה נוחה ויעילה למיני שרינק (לפלף). מתאים לשימוש בעת אריזת מוצרים קטנים ביד אחת. "​מיני שרינק משמש חלופה לקשירה או להדבקה של מספר מוצרים

מברשת לאבק עץ אורן

חומרי ניקוי למעבר דירה. כל מה שצריך למעבר הדירה במקום אחד. מטאטא שיער מעורב איכותי, מגיע ללא מקל

השאירו תגובה לכתבה

כתיבת תגובה

פרסום

חפשו באתר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp

התחברות למשתמשים רשומים

תדר הראסטה

ברשת החברתית המועדפת עליך

אולי יעניין אתכם גם

×

עגלת קניות